Bron: Telegraaf

 

 

Facebook heeft een PR-firma in de arm genomen om concurrent Google zwart te maken. Dat blijkt uit onderzoek van nieuwssite The Daily Beast, die erachter kwam dat public relations-firma Burson-Marsteller voor dit doel door de profielensite is ingehuurd.

 

Facebook heeft via een pr-firma Google proberen zwart te maken.

Burson probeerde de afgelopen weken enkele Amerikaanse media ervan te overtuigen dat Google’s Social Circle-dienst zonder toestemming persoonlijke gegevens van internetgebruikers verzamelt. Met Social Circle is het mogelijk om informatie te vinden over vrienden, maar ook over de vrienden van vrienden. Dit gebeurt niet alleen door connecties te maken tussen Google-profielen, maar ook door Twitter- en Facebook-profielen door te nemen. Het is dit laatste dat het virtuele smoelenboek niet op prijs stelt.

Toen een redacteur van The Daily Beast erachter kwam waar Burson mee bezig was, nam hij contact op met Facebook, die toegaf de opdrachtgever te zijn. Het bedrijf stelt dat Social Circle niet alleen de privacy schendt van mensen die er eigenlijk niks mee te maken hebben, maar ook dat Google zonder toestemming gegevens gebruikt die op Facebook staan. Het is bang dat de zoekgigant een sociaal netwerk bouwt met data die het niet zelf verzamelt.

De hele affaire is niet goed voor het imago van Facebook. Het bedrijf lijkt hierdoor bang voor concurrentie van de zoekgigant.