De helft van de bedrijven voor wie online een significant kanaal is, streeft niet actief naar het beste resultaat. Verkeer naar een site halen, kunnen de meesten wel, maar de truc om van die bezoekers daadwerkelijke klanten te maken, hebben weinigen goed in de vingers.

 

Een belangrijke reden daarvoor is dat weinig organisaties de effectiviteit van hun website testen. Anders gezegd: er wordt amper aandacht besteed aan conversieoptimalisatie.

 

Janco Klijnstra van Traffic4u verwoordde het belang hiervan onlangs als volgt, in het reactiepaneel van Emerce: “Uiteindelijk wil je conversieoptimalisatie en websiteverbetering in het DNA van je organisatie hebben om de website af te stemmen op dure campagnes en andere verkeersbronnen. Uit eigen onderzoek hebben we gezien dat de helft van de bedrijven met een significante Adwords spent helemaal niet met Conversie Optimalisatie bezig zijn.“

 

Dat onderzoek laat zien dat 48 procent van honderd gepeilde organisaties helemaal niets aan conversieoptimalisatie doet:

Daar staat tegenover dat drie procent het continue doet. Concreet houdt dat in dat ze zes of meer A/B-testen per half jaar doen. Vijftien procent van de organisaties doen er vier à zes.

Degenen die deze techniek toepassen zien de resultaten meestal vooruit gaan:

Wie niet aan conversieoptimalisatie doet, is of met iets anders bezig of weet niet hoe ermee te beginnen.


Een van de sprekers vorige week tijdens Emerce Performance was de Amerikaan Bryan Eisenberg, conversiespecialist. Hij stelde: “Gemiddeld geven bedrijven 92 dollar uit om iemand naar hun site te krijgen. Daar staat tegenover dat ze 1 dollar uitgeven om van die bezoekende klant een betalende te maken.Onthoud dat Amazon op ieder gegeven moment tweehonderd testen doet om zichzelf te verbeteren. En vrees niet, Amazon komt eraan. Overal. Ook hier.”