Google lanceert een nieuwe functie in zijn bekende webstatistiekensoftware: Analytics Real-Time. Zo weet je op ieder moment wat er gaande is op je website.

Het web wordt sneller; niet alleen de snelheid van de pagina’s, maar ook de snelheid waarmee dingen veranderen gaat omhoog. Vroeger was het nog acceptabel een website te bouwen en bij te werken wanneer er bijvoorbeeld nieuwe producten werden gelanceerd.

Tegenwoordig wil je direct weten wat de impact is van een nieuwsbrief die je verstuurd, of van de link naar een webpagina die je in een tweet hebt geplaatst. Dit kan voortaan met Google Analytics Real-Time. Hiervoor dient Analytics op je website geïnstalleerd te zijn, en dien je gebruik te maken van de nieuwe versie.

 


klik hier voor een vergroting.

Je ziet het aantal bezoekers dat op dat moment actief is op je site en er wordt per minuut en seconde aangegeven hoeveel dat er zijn. Deze rapporten zullen voortdurend worden bijgewerkt. Je hebt inzicht in o.a.:

  • bezoeken per verkeersbron
  • welke pagina’s er bezocht worden
  • waar bezoekers vandaan komen op basis van geografische locatie met Google Earth visualisatie
  • of het nieuwe of terugkerende bezoekers zijn
  • zoekwoorden waarmee bezoekers via een zoekmachine op de site zijn gekomen.

Alleen het totaal wordt gerapporteerd, segmenten en filters werken niet in deze rapporten. Tevens zijn niet alle rapporten real-time. Door de vele mogelijkheden en functionaliteiten binnen de standaard rapporten van Google Analytics is het op dit moment voor Google niet mogelijk om alle rapporten real-time te tonen.

Een aantal voordelen van deze real-time statistieken zijn:

  • Controle van tags in campagnes
  • Links naar 404-pagina’s onderscheppen en aanpassen
  • De impact van een link in een tweet op Twitter, of het verzenden van een nieuwsbrief